טיפול בהתקרחות ושיער דליל » התקרחות – גברים » נשירת שיער גברים סיבות

לשיחה עם צוות היועצים:

נשירת שיער גברים סיבות

נשירת שיער אצל גברים היא תהליך טבעי של הגוף, אך לעיתים הנשירה הופכת מוגברת והדבר יכול לנבוע מכמה סיבות, בהן הגוף מגיב לתופעות שונות.

מהו מחזור צמיחה ונשירה תקין

מחזור הצמיחה והנשירה התקין של השיער אצל גברים מבטיח כי יתקיים איזון בין כמות השיער האובד לבין כמות השיער החדש הצומח, כך שלא ייווצר מחסור, דלילות, אזורי התקרחות נרחבים וכדומה. אצל גברים, האיזון הזה מופר כבר בגיל יחסית צעיר, סביבות גיל 20, במצב התחלתי זה, נושרות יותר שערות מאשר צומחות חדשות.
לשערה יש מחזור חיים משלה. אנחנו מצוידים ב כ-100,000 עד 150,000 זקיקי שיער בקרקפת ומאבדים במצב רגיל כ-100 שערות בכל יממה, תוך כדי צמיחת חדשות במקומן. כל זקיק שיער פועל במחזוריות – תקופת צמיחה שנעה בין שנתיים ל-6 שנים, לאחריה תקופת מנוחה של כחודש, ובסופה השערה נושרת, ותהליך הצמיחה מתחיל שוב.

איך מזהים שמחזור הצמיחה והנשירה נפגם?

במקרים בהם ישנה נשירה מוגברת והידלדלות של השיער, אנו בעצם מבינים כי הזקיקים לא חזרו להצמיח את השיער לאחר נשירתו והמחזוריות נעצרת. מה גורם לזקיק השיער להיכנס למצב של ניוון כזה? ובכן, למעשה זוהו מספר גורמים שיכולים לגרום לכך. עיקר ההבנה בתחום היא סביב שינויים הורמונליים אצל גברים ובמיוחד בהורמון הטסטוסטרון, שהוא הורמון המין הגברי. הורמון זה יכול לגרום לריבוי שיער וגם להיפך, בעקבות פעילות האנזים 5 אלפא רדוקטאז ההופך את הורמון הטסטוסטרון לדהידרוטסטוסטרון (DHT) הגורם לזקיק השיער להישאר במצב רדום ובסופו של דבר להתנוון, כך ששיער חדש לא יצמח ממנו.

סיבה עיקרית להתקרחות גברית - רקע גנטי

התקרחות גברית על רקע גנטי – Androgenetic Alopecia, היא הסוג הנפוץ ביותר והיא זו הפוגעת ברוב רובם של הגברים. התקרחות זו מאופיינת בנסיגה הדרגתית (תהליך שלוקח שנים) של קו השיער בצורות שונות עד להתקרחות נרחבת. לרוב השיער שבצדי הקרקפת ומאחוריה אינו נפגע. התקרחות גנטית שאינה מטופלת היא בלתי הפיכה ולכן חשוב להתחיל בטיפול מוקדם ככל הניתן (לפני הופעת סימנים מובהקים) אם רוצים להאט את התקדמות התופעה ואף לעצור אותה.

סיבות נוספות לנשירת שיער אצל גברים

להלן מספר סיבות נפוצות בגינן מופיעה נשירת שיער מוגברת:

מחסור בברזל ותזונה לקויה

מחסור בברזל בדם מוכר כתורם להתקרחות, כמו גם חסרים תזונתיים אחרים הנגרמים מתזונה לקויה. לרוב ניתן לשפר את המצב בעזרת תוספי מזון או שיפור התזונה באופן משמעותי. 

בעיות בבלוטת התריס

גם בעיות בבלוטת התריס יכולות לתרום להתקרחות. במקרה זה דרוש טיפול רפואי בהתאם לממצאים.

נטילת תרופות

קיימות תרופות שונות שיכולות לגרום להתקרחות כתופעת לוואי של התרופה. לרוב הבעיה תיפתר לאחר הפסקת נטילת התרופה (אין להפסיק נטילת תרופה ללא התייעצות עם רופא).

טיפולים כימותרפיים

למרות שקיימת התקדמות ניכרת בתחום הכימותרפיה, טיפול שכזה יכול לגרום להתקרחות במהלך הטיפול. עם סיום הטיפול, לרוב, השערות יחזרו לצמוח. 

בעיות נפשיות וסטרס

מצבים נפשיים חריפים יכולים לגרום לנשירת שיער מסיבית, לרוב מהירה ופתאומית. עם טיפול נפשי מתאים או חלוף המצב, לרוב השערות צומחות מחדש בעצמן.

מחלות אוטואימוניות

מחלות אלה יכולות לגרום להתקרחות אצל גברים. מבין המחלות האוטואימוניות, אלופציה אראטה היא השכיחה ביותר (כ-2% מאוכלוסיית הגברים סובלים מהמחלה לפחות פעם בחייהם). המחלה גורמת לנשירה פתאומית ולא ממוקדת בצורת טבעות. לעיתים מחלה זו גורמת להתקרחות קבועה. ישנה גם גרסה אלימה יותר של מחלה זו בשם אלופציה טוטאליס הגורמת לנשירת כל השיער שבקרקפת ובפנים.

התקרחות דלקתית או זיהומית

דלקות וזיהומי עור שונים באזור הקרקפת יכולים גם לגרום להתקרחות זמנית שחולפת עם טיפול מתאים.
 
כמו כן, קיימים סוגי התקרחות גברית נוספים בשכיחות נמוכה מאוד, למשל במוקדים שונים בקרקפת. לרוב ההתקרחות נובעת מבעיה רפואיות זמנית. 

עוד בנושא התקרחות - גברים

Skip to content