טיפול בהתקרחות ושיער דליל » שיער דליל – נשים » נשירת שיער אצל נשים – המדריך המלא

לשיחה עם צוות היועצים:

נשירת שיער אצל נשים - המדריך המלא

טבעי שאיבוד שיער יעיב מאד על ההרגשה ואף עשוי להעלות את המתח הנפשי. מהן הסיבות לנשירה וכיצד ניתן לטפל?

רקע כללי

אין על כך מחלוקת שנשירת שיער אצל נשים היא תופעה כאובה, הנתפסת כפגיעה ביופי הטבעי. השיער הנשי הוא יותר מרק שיער, הוא גם ביטוי עצמי, ביטוי של אישיות וסגנון. טבעי שאיבוד שיער יעיב מאד על ההרגשה ואף עשוי להעלות את המתח הנפשי. 
נשירת שיער אצל נשים יכולה להתרחש מסיבות רבות ואפילו כבר מגיל צעיר. יתכן איבוד שיער זמני או לטווח ארוך כמו אצל גברים, המלווה בדלילות שיער, נשירה לא ממוקדת, התרחבות שביל האמצע, אובדן שיער מהקדקוד ובמקרים נדירים עשויה להיות אף נסיגה של קו השיער הקדמי. 
עור הקרקפת נושא כ-100,000 עד 150,000 שערות במצב רגיל כאשר לכל זקיק יש מחזור חיים משלו. השערות נוצרות מזקיקי השיער, שערה אחת לזקיק אחד. קצב הגדילה של שיער הוא כ-1.25 ס”מ בחודש בממוצע והוא ממשיך לגדול באופן קבוע במשך שנתיים עד שש שנים. בסוף מחזור הגדילה זקיק השיער נכנס למצב של מנוחה למשך כחודש, ואחריו נושר השיער והזקיק מצמיח שיער חדש במקומו. אי לכך, ברור כי נשירת שיער הוא תהליך טבעי לחלוטין ואיבוד של כ-100 שערות ביום הוא נורמלי לחלוטין ולא סיבה לדאגה. לעומת זאת אם אתן מתחילות לאבד שיער במקבצים או שהשיער נהיה דליל או דק יותר, חשוב לבחון את הסיבה להתרחשות זאת מוקדם ככל האפשר.

סיבות לנשירת שיער אצל נשים

הסיבות לנשירת שיער אצל נשים הן רבות ולעיתים יכולות לערב מספר גורמים כולל בעיות רפואיות (לדוגמה: תפקוד בלוטת התריס, פעילות הורמונלית, בעיות אוטואימוניות, תסמונת שחלות פוליציסטיות, פטרת ועוד), נטילת תרופות כולל טיפולים כימותרפיים, מחסור בוויטמינים וברזל, הריון ולידה, מתח נפשי, אורח חיים (הרגלי תזונה ועוד) כולל דיאטות מחמירות ומהירות, רקע גנטי, תסרוקות הדוקות הגורמות למתח על זקיקי השיער ועוד. לעיתים קשה לאתר את הסיבה המרכזית לאיבוד שיער. 
איבוד שיער הוא קשה לכימות, כלומר קשה לספור באמת כמה שערות אובדות מול כמה צומחות מחדש, ולא קיימת שיטה לבדיקה שכזו. קיימים מדדים כמו סולם לודוויג אשר מתארים את התקדמות נשירת השיער על רגע גנטי הנקראת, כמו אצל גברים, Androgenetic Alopecia, ופוגעת גם בנשים אם כי במידה פחותה מאשר אצל גברים. קיימת סברה כי איבוד שיער אצל נשים מתרחש בעיקר עקב שילוב של רקע גנטי, עלייה בגיל והגעה לגיל המעבר (מנופאוזה) הגורמת לשינויים הורמונליים בגוף. המאפיין המרכזי של איבוד שיער על רקע גנטי אצל נשים הוא איבוד שיער מהשביל המרכזי של הקרקפת עם התרחבות של השביל עם הזמן ולעיתים רחוקות גם הגעה לנשירה מלאה מהקדקוד. 

אבחון נשירת שיער

כאמור אבחון סיבת נשירת השיער אינה תמיד פשוטה. כמובן שכאשר מופיעים סימנים מובהקים כמו מחסור בשיער הנראה לעין, אנו מאמינים שתרגישי בכך ותראי זאת מול המראה מדי יום. איבוד שיער רב מעיד על בעיה, וכמו בכל בעיה – אם לא נטפל בה היא לא תעבור. בכל הקשור לשיער – תמיד מומלץ להקדים ולטפל כדי להימנע ממצב בלתי הפיך. טיפול בשלבי ההתחלה יניב תוצאות טובות יותר, ישפר את בריאות הקרקפת וזקיקי השיער וימנע החמרה.
כפי שכתבנו קודם, קיימות סיבות רבות ושונות לנשירת שיער נשית וקיימות בדיקות שונות שמטרתן לשלול את קיומן של בעיות רפואיות כגון:

טיפול בנשירת שיער אצל נשים

טיפול תרופתי: קיימים טיפולים תרופתיים הקשורים למחלות שונות שיסייעו בהפסקת נשירת השיער במידה והיא נובעת מאותן המחלות. בניגוד לגברים, עבורם קיימת תרופת הפינסטריד, לנשים לא קיימת תרופה כזו בהפניית רופא לטיפול בנשירת שיער גנטית. לעומת זאת קיימים תכשירים למריחה על גבי הקרקפת כגון מינוקסידיל 2%. עם זאת ראוי לציין שישנו סיכוי לתופעות לוואי בעת שימוש בתכשירים מסוג זה הכוללות אפשרות לשיעור יתר בפנים, נפיחות, גירוי מקומי, תגובה אלרגית ועוד.
טיפול טבעי: הכוונה כאן היא לא לתרופות סבתא למיניהן שאינן יעילות כטיפול מעמיק אלא הן רק יכולות לסייע בהזנת השיער בחומרים טבעיים איכותיים. מדובר בטיפול חיצוני שניתן לבצע לבד בבית בקלות ללא צורך במרשם רופא ואשר מטרתו לסייע לפעילות תקינה של זקיקי השיער ובכך להשפיע בצורה חיובית על השיער, צמיחתו ואיכותו. הטיפול מתבצע באמצעות מכשיר הריג’ן, מכשיר המשלב מספר פעולות בו זמנית:
המכשיר מבוסס על שילוב של מספר פעולות בכל טיפול, פעולה חשמלית, פעולה ביוכימית, פעולה מכאנית ופעולת לייזר (במכשיר המתקדם הריג’ן פרמיום). הטיפול משפיע על זקיקי השיער ומסייע בחיזוקם תוך המרצת זרימת הדם הנחוצה להם וכך מחזירה זקיקי שיער לפעולה תקינה ומאפשר הצמחה מחדש של השיער. כמו כן המכשיר מסייע בחיזוק ועיבוי השיער הקיים.
טיפולי “הסוואה” (פאה, תוספות שיער): במצבים נדירים בהם לא ניתן לבצע כל טיפול או שפשוט אינך מעוניינת לטפל בנשירה מסיבה כלשהי, ניתן להסתיר את סימני הנשירה באמצעים שונים כגון פאה או תוספות שיער. אלה הם פתרונות קוסמטיים בלבד ואינם מטפלים בבעיה עצמה.

למה לצפות מטיפול בנשירת שיער

הטיפול בעזרת מכשיר הריג’ן אורך מספר דקות ביום, ללא כאבים וללא תופעות לוואי, המכשיר נבדק על ידי מכון התקנים ואושר כעומד בתקני הבטיחות הבינלאומיים המחמירים ביותר ובעל אישור של משרד הבריאות (אמ”ר). ניתן לרכוש את המכשיר גם לאחר פגישת התאמה בה מאבחנים אם יש אפשרות אמתית לשיפור משמעותי במצב השיער.
במידה וישנה התאמה, תוכלי לבחור אם לרכוש את המכשיר. לפני תחילת הטיפול תעברי הדרכה מסודרת לשימוש במכשיר וכן תקבלי טיפים להגעה לתוצאות מקסימליות מהשימוש במכשיר ההריג’ן.
להלן המדדים לשיפור בהם ניתן להבחין אפילו בבדיקות מעבדה מקצועיות:

חשוב שתדעי: לטיפול הטבעי בעזרת מכשיר הריג’ן אין תופעות לוואי, הטיפול הוא ללא כאב והמכשיר נבדק על ידי מכון התקנים ואושר כעומד בתקני הבטיחות הבינלאומיים המחמירים ביותר ובאישור משרד הבריאות. 

עוד בנושא שיער דליל - נשים

Skip to content