טיפול בהתקרחות ושיער דליל » התקרחות – גברים » התקרחות אצל גברים

לשיחה עם צוות היועצים:

התקרחות אצל גברים

נושא ההתקרחות מעסיק גברים רבים מאז ומתמיד, ועד לפני זמן מה לא היו פתרונות יעילים כך שהדבר היחיד שניתן היה לעשות הוא להסוות על ידי תסרוקת או פאה. הכירו את סוגי ההתקרחויות ואת מגוון הפתרונות הקיימים.

מהי התקרחות

התקרחות היא בעיה שמעסיקה גברים רבים מאז ומתמיד ואף יש אליה התייחסויות בקרב תרבויות שונות. אם נחזור לימי התנ”ך – כוחו של שמשון היה בשערו הארוך. לאורך היסטוריית האנושות, היעדר שער או גילוח שיער מהראש היה נחשב סימן לעבדות. אצל הנזירים הבודהיסטים, גילוח הראש מסמל את הוויתור על החומריות שבחיים. בהודו, שיער ארוך סימל את ההשתייכות למעמד הגבוה. בצבאות בעולם מקצצים את השער של החיילים לתספורת קצרה ביותר, ככל הנראה מטעמי בריאות ונוחות כאשר הם מצויים בתנאים תברואתיים ירודים.
אם כן, אין זה פלא כי כגברים אנו מעוניינים לשמור על שיער בריא, מלא ואפילו ארוך כסמל לחופש ולבריאות שלנו. בעבר הלא רחוק (כמה עשרות שנים) לא ניתן היה להילחם נגד הופעת ההתקרחות בצורה יעילה והפתרון היחיד היה שימוש בפאה או בתסרוקות שונות שבאמצעותן כיסו את האזור המקריח בראש. כיום המצב שונה בתכלית, ההבנה של תהליך ההתקרחות וסיבותיו התקדם, וקיימות מצד אחד תספורות המקובלות בקרב גברים מקריחים בהם מגלחים את הראש מדי תקופה, ומצד שני נוצרו אפשרויות טיפול חדישות שיכולות לסייע בשיפור צמיחת השיער.

סוגי התקרחות אצל גברים על פי חלוקה לאזורי הראש

אבחון מקצועי למצב ההתקרחות

אם אתם חושדים שההתקרחות שלכם אינה על רקע גנטי אלא על רקע תרופתי, נפשי, תזונתי ועוד, מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה ולבצע בדיקות מתאימות על מנת לשלול אפשרויות השונות מההתקרחות הגנטית. 
בכל מקרה של התקרחות על רקע גנטי, מומלץ להתייעץ עם מומחי שיער – טריקולוגים או דרמטולוגים, להם הידע וההכשרה המתאימה לאבחן ולייעץ לכם לגבי מצב ההתקרחות שלכם והטיפול המומלץ. חשוב להבין כי טיפול בהתקרחות גנטית מומלץ להתחיל מוקדם ככל הניתן, אף לפני הופעת סימנים מובהקים, כך שתוכלו להשפיע בצורה טובה יותר על האטת ואף עצירת התהליך לפני שהוא מתקדם יתר על המידה. 

גורמים להתקרחות אצל גברים

רוב הגברים, כבר בגיל מוקדם (לעיתים אפילו בגיל העשרה המאוחר) חשופים לתופעת ההתקרחות. היא נובעת לרוב בגלל פעילות האנזים 5 אלפא רדוקטאז (5α-Reductase) ההופך את הורמון הטסטוסטרון לדהידרוטסטוסטרון (DHT). ה-DHT גורם לנזק לזקיקי השער בכך שהוא פוגע אספקת הדם לזקיק מה שפוגע בתהליך צמיחת השיער. חשוב להבין כי איבוד שיער הוא דבר טבעי ונורמלי, וההתקרחות מופיעה כאשר האיזון בין צמיחת שיער חדש לבין איבוד השיער – מופר, כלומר נושרות יותר שערות מאשר צומחות חדשות. סוג זה של התקרחות גברית מוכר ברפואה בשם Androgenetic Alopecia אלופציה אנדרוגנית והיא הפוגעת במרבית הגברים על ידי נסיגה הדרגתית של קו השיער והתקרחות באזור המפרצים והקדקוד, כאשר ברוב המקרים השיער באזורים הצדיים והאחוריים של הקרקפת לא נפגע. תהליך זה, ללא טיפול מתאים, אינו הפיך ולרוב מחמיר עם השנים. ההתקרחות על רקע גנטי מתחילה כבר בגיל צעיר וכל עוד איבוד השיער אינו בולט לעין, היא אינה מאובחנת בשלבים המוקדמים. לאחר שמתחילים להופיע סימנים בולטים יותר של ההתקרחות, לרוב הדבר יתקבל כגזירה טבעית, דבר שצריך לחיות אתו והוא קשור להזדקנות, אבל הבשורה הטובה היא שיש מה לעשות בעניין, ועל כך בהמשך.
מלבד התקרחות על רקע גנטי (Androgenetic Alopecia), קיימות סיבות נוספות להופעת התקרחות אצל גברים: מחסור בברזל, תזונה לקויה, תרופות שגורמות להתקרחות, טיפולים כימותרפיים ואף בעיות נפשיות או לחצים שיכולים לגרום לנשירה פתאומית. ברוב המקרים האלו הבעיה תחלוף כאשר הגורם להתקרחות מטופל. 
קיימים סוגי התקרחות גברית נוספים פחות שכיחים כגון התקרחות מוקדית באזורים שונים בקרקפת והתקרחות כוללת אשר לרוב נובעות מבעיות רפואיות זמניות או מחלות אוטואימוניות שונות. 

טיפול בהתקרחות

ריכזנו עבורכם מספר דרכים לטיפול בהתקרחות. להלן סקירת האפשרויות: 

טיפול בתכשיר חיצוני

התכשיר המוכר ביותר מזה שנים רבות הוא תכשיר המבוסס על מינוקסידיל. התכשיר זמין לרכישה ללא מרשם רופא בכל בית מרקחת, ויעילותו הוכחה כטובה לאורך הזמן ומתאימה רק לטיפול בהתקרחות על רקע גנטי החל מגיל 18 ועד גיל 65. התרופה מסייעת במניעת ההתקרחות ובעידוד צמיחת שיער חדש על ידי פעילות בהרחבת כלי דם מקומיים באזור המטופל. 
לפי עלון היצרן אין להשתמש בתרופה זו במקרים הבאים:
יש להתייעץ עם הרופא שלך במידה והנך סובל או סבלת מליקוי בתפקוד הלב (לרבות הפרעות קצב, תעוקת חזה או כאבים בחזה ו/או בעיות בזרימת הדם ו/או יתר לחץ דם), הכליה, מערכת הדם (כגון קרישה וכו’). יש לוודא טרם שימוש בתרופה שעור הקרקפת בריא ולא פגום. במידה ומינוקסי עובר לזרם הדם, יכולות להיגרם תופעות לוואי הנובעות מלחץ דם נמוך כגון: כאבים בחזה, קצב לב מהיר, עילפון, סחרחורת, נפיחות של הידיים וכפות הרגליים, אדמומיות שאינה חולפת או גירוי של הקרקפת. אם הנך חווה תופעת לוואי מתוך רשימה זו, הפסק את השימוש בתכשיר ופנה מיד לרופא. בעת שימוש בתכשיר על פי ההוראות, מאוד לא סביר שתופעות לוואי אלה יופיעו. אם הנך רגיש למזון כלשהו או לתרופה כלשהי עליך להודיע על כך לרופא לפני השימוש בתרופה. יש להקפיד על שטיפת הידיים מיד לאחר השימוש בתכשיר. יש להימנע ממגע עם העיניים, הפה, עור פגוע ואזורים רגישים. במידה ונוצר מגע כזה, יש לשטוף עם הרבה מים.
את התכשיר מורחים פעמיים ביום ואין לשטוף אותו 4 שעות לאחר היישום. כמו כן, אין להשתמש בו כאשר על השיער יש תכשיר אחר כגון קרם או ג’ל וכדומה.

טיפול בתרופות

התרופה העיקרית כיום לטיפול בהתקרחות על רקע גנטי מוכרת בשם פרופסיה (מבוססת פינסטיריד) המיועדת לגברים בלבד. התרופה מעכבת את פעילות האנזים 5 אלפא רדוקטאז האחראי ליצירת DHT ובכך היא מאפשרת לזקיקי השיער לצאת ממצב תרדמת ולחזור לפעילות הצמחת השיער. התרופה נחשבת יעילה אצל אחוז גבוה יחסית מהמטופלים. תרופה זו מחייבת קבלת מרשם רופא וכן יכולות להתלוות אליה תופעות לוואי כגון הפרעות בתפקוד המיני, רגישות יתר ונגעים בעור, לחץ בחזה, קוצר נשימה, נפיחות באזורים שונים בגוף עם או בלי חום גבוה, סחרחורות קשות עד עילפון ועוד.  
הטיפול בתרופת הפרופסיה מחייב מעקב רפואי קבוע במהלך הטיפול ויכול לכלול ביצוע בדיקות מעקב שונות כגון בדיקות דם, בדיקת PSA (לשלילת התפתחות סרטן בלוטת ההרמונית). שיפור במצב ההתקרחות יכול להופיע לאחר מספר חודשים של טיפול (לפחות 3 חודשים). התרופה אסורה לשימוש ואפילו מגע עם התרופה מסוכן לנשים בהריון שכן הוא יכול לגרום לפגמים באברי המין של העובר. 

טיפול בזריקות

זריקות PRP מוכרות בעולם רפואת הספורט בתחום טיפול וריפוי בפציעות אורתופדיות, ואלו נכנסו גם לשימוש בטיפול בהתקרחות. ישנו חוסר מחקרי וחילוקי דעות באשר ליעילות שיטה זו לטיפול בהתקרחות החומר בשימוש בטיפול זה מבוסס על דם שנלקח מהמטופל עצמו ולכן נחשב בטוח יחסית. מדם המטופל מפיקים פלזמה עשירה בטסיות דם (באמצעות הפרדה צנטריפוגלית) ואותה מזריקים חזרה למטופל באזורים שונים בקרקפת בהם נדרש הטיפול נגד התקרחות. טיפול זה מבוצע על ידי רופא שהוכשר לכך ומטרת הטיפול עצירת תהליך נשירת השיער ועידוד הצמיחה מחדש. בדרך כלל דרושים לפחות 4 טיפולים ראשוניים ( פעם בחודש עד חודשיים) והמשך טיפולים כל שנה. תופעות הלוואי הידועות להזרקות PRP הן קלות יחסית  וכוללות אי נוחות במקום ההזרקות, כאבים ואודם מקומי.

השתלת שיער

השתלת שיער היא למעשה הליך כירורגי במהלכו מוציאים זקיקי שיער מאזור תורם בקרקפת המטופל, לרוב מהאזור האחורי של הראש שהוא אזור שבדרך לא נפגע מהתקרחות גנטית. את הזקיקים שותלים באזורים הקרחים של קרקפת המטופל. קיימות שיטות שונות והמתקדמת ביניהן כיום מאפשרת הוצאת זקיקי שיער בודדים במקום רצועה או מקבץ, והיא עדיפה מאחר והיא לא משאירה צלקות נרחבות ומאפשרת החלמה מהירה יותר. יש לקחת בחשבון שתיתכן דחייה חלקית של השתלים. תופעות לוואי מוכרות להשתלת שיער הן נפיחות באזור המצח ועפעפיים (תופעה חולפת), כאבים וחוסר נוחות מקומיים, הפרעה בתחושה באזור המושתל שחולפת לאחר מספר שבועות או חודשים, פצעונים בגלל צמיחה של שערות חדשות בחודשים הראשונים לאחר ההשתלה ועוד.

טיפול טבעי

מדובר בטיפול שאינו פולשני, כירורגי או תרופתי. טיפול זה מתבסס על הפעלת תהליכים גופניים קיימים באמצעות מכשיר הריג’ן קלאסיק המשלב מספר פעולות:

הטיפול מתבצע בצורה עצמאית, בבית או בכל מקום אחר שרוצים, תוך מספר דקות ביום בצורה נוחה וקלה וללא כאבים או אי נוחות. את המכשיר ניתן לרכוש בחברת דימדיקו. ישנה אפשרות לתאם אבחון ללא עלות או התחייבות. במידה ומומחה השיער של החברה ימצא כי מצב ההתקרחות שלכם יכול להשתפר בטיפול על ידי המכשיר, תוכלו לרכוש אותו ולקבל הדרכה לשימוש נכון במכשיר. 
לטיפול זה לא מוכרות תופעות לוואי כלשהן והמכשיר אושר על ידי מכון התקנים כעומד בתקני הבטיחות הבינלאומיים ומכשיר הפרמיום נושא את אישור משרד הבריאות.

עוד בנושא התקרחות - גברים

Skip to content