טיפול בהתקרחות ושיער דליל » שיער דליל – נשים » נשירת שיער לאחר גיל המעבר

לשיחה עם צוות היועצים:

נשירת שיער לאחר גיל המעבר

נשירת שיער אצל נשים לאחר גיל המעבר היא תופעה מוכרת. תקופה זו רווייה בשינויים פיזיים ונפשיים, ונשירת השיער המוגברת היא חלק מאותם שינויים. לתופעה זו קיימים מספר פתרונות עליהם תוכלו לקרוא במאמר זה.

גיל המעבר - רקע כללי

כל אישה, לקראת גיל 50, מתחילה להרגיש את סימני גיל המעבר. הדבר מלווה בשינויים פיזיולוגיים לא מעטים כולל הפסקת המחזור והפוריות עקב ירידה בהורמונים נשיים, גלי חום, נדודי שינה, ירידה בחשק מיני, נשירת שיער ועוד. גיל המעבר הוא חלק בלתי נמנע מתהליך ההזדקנות אך בהחלט ניתן לעבור אותו בשלום. במאמר זה נתרכז בתופעות נשירת השיער לאחר גיל המעבר ונספק לכן כמה טיפים חשובים כדי להבטיח כי כל הסיכויים נמצאים לצדכן. 

נשירת שיער לאחר גיל המעבר - למה זה קורה?

עם ההגעה לגיל המעבר, המלווה בהפרעות הורמונליות, נשים רבות ישימו לב שבין שאר התופעות חלה גם פגיעה במחזור צמיחת השיער. הראש שלנו מכוסה ב כ-100,000 עד 150,000 זקיקי שיער האחראים על הצמחת והשרת השערות. לכל זקיק מספר שלבים לאורך הזמן, במחזוריות:

השלבים הללו חוזרים ונשנים לאורך חיי האישה באופן בו נשמר איזון בין כמות השיער הנושר לכמות השיער הצומח כך שלא נוצר מחסור. מסיבות שונות, שאחת מהן היא הגעה לגיל המעבר, מחזוריות הזקיק יכולה להשתנות או להיפגע כך שמופר האיזון בין הצמיחה, המנוחה והנשירה. בגיל המעבר, בגלל שינויים הורמונליים וירידה בכמות האסטרוגן, מופר האיזון ונגרמת דלילות שיער ונשירה. האסטרוגן (ההורמון הנשי) יורד אך לא הטסטוסטרון (ההורמון הגברי) כך שאחוז הטסטוסטרון עולה ביחס לאחוז האסטרוגן שיורד. נשאלת השאלה כיצד טסטוסטרון המוכר כמצמיח שיער, דווקא גורם לנשירה? ובכן הסיבה לכך לא ממש ברורה אבל הסברה היא שאצל נשים מסוימות קיימת נטייה גנטית להפוך את הטסטוסטרון ל-DHT שהוא תוצר שלו. הבעיה היא שה-DHT גורם לזקיק השיער להישאר במצב ה-Catagen (מנוחה) כך שהוא לא עובר לשלבים הבאים של הצמחת שיער חדש. 

האם נשירת השיער לאחר גיל המעבר נראית כמו נשירת השיער אצל גברים?

כאשר מדובר בנשירת שיער על רקע גנטי אצל נשים, בשונה מזו של הגברים שמאופיינת בנסיגת שיער באזור המפרצים והקדקוד, אצל נשים הביטוי מגיע דרך דלדול כמות השיער באזור השבילים בעיקר. סולם לודוויג מתאר 3 שלבים להתקדמות נשירת השיער אצל נשים על רקע גנטי:

גורמים נוספים לנשירת שיער בגיל המעבר

קיימים גורמים רבים שיכולים להשפיע על השיער בגיל המעבר ואף להחריף את תופעת הנשירה, כגון מחסור בוויטמינים כמו B12, מחסור בברזל, מחלות, תרופות וטיפולים רפואיים שונים, סטרס, תזונה לקויה, דיאטות בזק מהירות ועוד. לרוב, טיפול נכון בגורמים אלו יפסיק את ההשפעה השלילית על נשירת השיער.

האם ניתן להשפיע לחיוב על נשירת השיער לאחר גיל המעבר?

אם לא ניתן לעצור את הגעתו  של גיל המעבר, בהחלט ניתן לסייע ובעיקר לעזור לזקיקי השיער לצאת ממצב המנוחה בהם הם שרויים. קיימים טיפולים מסוגים שונים והמוכרים ביניהם הם:
טיפול בתכשירים: התכשיר המוכר ביותר לטיפול בשיער דליל אצל נשים הוא ממשפחת המינוקסידיל לטיפול בשיער דליל על רקע גנטי. המינוקסידיל פועל להחזיר את זקיק השיער לפעילות וניתן לרכישה ללא מרשם רופא. הטיפול מצריך מריחה פעמיים ביום של תמיסה על הראש ומומלץ להמשיך בטיפול כל עוד קיימות תוצאות חיוביות ולא מתרחשות תופעות לוואי. תופעת לוואי נפוצה היא שקרוב לוודאי שתתרחש נשירה בעת הפסקת השימוש בתכשיר.
טיפול טבעי: טיפול טבעי מבוסס על מנגנונים פיזיולוגיים טבעיים של הגוף ועוזר לזקיקי השיער לחזור לפעילות תקינה. פעילות תקינה משמע חזרה לשלב של הצמחת שיער חדש. הטיפול מבוצע בעזרת מכשיר הריג’ן, שאינו מצריך מרשם רופא אך יש לעבור פגישת אבחון והתאמה, הוא פועל ללא כאבים, ללא תופעות לוואי, בטיפול יומי של כ-5-10 דקות בלבד. מכשיר הריג’ן קיים בשתי גרסאות: הריג’ן קלאסיק והריג’ן פרמיום. 

בכדי להצליח בטיפול יש להתמיד, על פי רוב נשים נאמנות טיפול זוכות לשיפור במצב שיערן:

המכשיר נבדק על ידי מכון התקנים ונמצא עומד בכל תקני הבטיחות הבינלאומיים והוא מאושר על ידי משרד הבריאות. 

עוד בנושא שיער דליל - נשים

Skip to content