טיפול בהתקרחות ושיער דליל » שיער דליל – נשים » נשירת שיער נשים סיבות

לשיחה עם צוות היועצים:

נשירת שיער נשים סיבות

לנשירת שיער אצל נשים יכולות להיות סיבות רבות – חלקן טובות, חלקן פחות, ולכן כדאי להכיר אותן ולהבין לעומק על מנת לדעת כיצד לטפל בנשירה.

נשירת שיער אצל נשים היא תופעה רחבה שפוגעת בכמעט מחצית מאוכלוסיית הנשים לאורך חייהן. קיימות סיבות מגוונות להתרחשותה שכדאי להכיר כך שתוכלו לזהות ולהבין איך להילחם ולטפל בתופעה מטרידה זו.
נושא זה הוא סוג של טאבו עבור נשים. אם השיער נושר, הנטייה תהיה להסתיר זאת כי זה נתפס כבושה וכפגיעה במראה החיצוני. חשוב להבין כי כיום נשירת שיער לרוב אינה גזרה שחייבים לחיות עמה, כיוון שכן ניתן לטפל, להאט את התהליך ואף להשפיע כך שהשיער יחזור לצמוח. אז אם אתן חושדות שזה קורה לכן או שאתן רוצות להבין איך ולמה זה קורה כדי שתדעו איך לטפל – מאמר זה הוא בדיוק בשבילכן.

סיבה טבעית

הסיבה העיקרית והנפוצה ביותר לנשירות שיער אצל נשים היא תוצאה של תהליך טבעי. זקיקי השיער חווים תקופות של הצמחת שיער, תקופות של נשירת שיער ותקופות מנוחה לסירוגין לאורך כל החיים. כל מחזור שכזה אורכו בין שנתיים לשש שנים. לכן חשוב להבין כי נשירת שיער היא לא בעיה בפני עצמה והיא חלק מתהליכים מחזוריים המתרחשים בגוף. הבעיה מתחילה כאשר מסיבה כלשהי, זקיקי השיער לא חוזרים למצב של הצמחת שיער אחרי תקופת המנוחה אלא נותרים במצב רדום. כתוצאה מכך שיערות חדשות אינן צומחות ונוצר מצב של מחסור ודלדול של מסת השערות, מצב שניתן לראות בפועל על הראש. נשירת שיער אצל נשים היא לרוב שילוב של רקע גנטי (Androgenetic Alopecia) וגיל, במיוחד גיל המעבר אשר מלווה בשינויים ברמות ההורמונים. השינויים ההורמונליים יכולים לפגוע בזקיק השיער בכך שהוא ייוותר במצב תרדמה ולא יצמיח שיער חדש. קיימים טיפולים לנשירת שיער שיכולים לסייע בהאטת הנשירה ואף החזרת זקיקי השיער למצב של הצמחה. 

סיבה תזונתית

תזונה לקויה אחראית לבעיות גופניות רבות וגם יכולה לפגוע בשיער אצל נשים. תזונה שאינה מכילה וויטמינים חיוניים או לחילופין דיאטות מהירות וחריפות, מוכרות כגורמות לנשירת שיער והן גם משפיעות על מראה השיער (ברק, מרקם וכו’). את השיפור ניתן להשיג בעזרת מעבר לתזונה נכונה ובריאה ונטילת תוספי תזונה וויטמינים. מומלץ לבצע בדיקות דם כדי להבין מה בדיוק חסר, על מנת לדעת מה צריך לשפר. חשוב לציין בתחום זה במיוחד את מרכיב הברזל: ברזל הוא מרכיב חיוני בגוף ליצירת הדם ומצוי ברובו בתאי הדם האדומים ותאי השרירים. מחסור בברזל הגורם לאנמיה, יכול לפגוע באופן ישיר בזקיקי השיער בכך שנפגעת אספקת הדם התקינה אליהם וכך נגרמת נשירת שיער עודפת. שיפור של רמות הברזל בדם לרוב יפתור את נשירת השיער.

סיבה טובה

הריון ולידה הם דבר מופלא ויפה אבל הם מלווים בשינויים הורמונליים רבים הגורמים לזקיקי השיער, בעיקר לאחר הלידה, להיכנס למצב מנוחה ארוך שיכול להתבטא בדלדול שיער מואץ. חשוב להבין כי לרוב מדובר בתופעה חולפת ולאחר תקופה, המחזוריות של זקיקי השיער תחזור לפעילות תקינה.

סיבה תרופתית

במקרים של מחלות שונות, יומלץ על נטילת תרופות שונות שיסייעו במלחמה במחלות אלו, אך תרופות אלו לעיתים כוללות גם תופעות לוואי העלולות להתבטא בפגיעה זמנית בשיער ולגרום לנשירת שיער. עם סיום הטיפול, לרוב השיער יחזור לקדמותו. כמו כן, טיפולים כימותרפיים יכולים לגרום לנשירת שיער זמנית, וגלולות למניעת הריון עשויות לגרום לדלדול שיער.

סיבה נפשית

מתחים נפשיים מוגברים, אירועים טראומטיים וכדומה משפיעים על כל הגוף וגם על השיער, מה שיתבטא בנשירה מואצת. טיפול בבעיה הנפשית באמצעות טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי, לרוב תחזיר את השיער לחיותו.
הסיבה האסתטית: טיפולים שונים בשיער במטרת לשפר או לשנות את המראה שלו (כולל החלקות מרובות, שימוש בתוספות שיער באופן קבוע, צביעת שיער קבועה וכדומה), יכולים לפגוע באיכות השיער ולגרום לנשירה. כמו כן, תסרוקות הדוקות מדי לאורך שעות רבות ביום או תקופה ארוכה, כגון קוקו או ראסטות יוצרות מתח מוגבר על זקיקי השיער וגורמות לנזק ולנשירה.

סיבה רפואית

מחלות שונות יכולות לפגוע ישירות בשיער ולגרום לנשירה מואצת. לדוגמה, בעיות בתפקוד בלוטת התריס גורמות להפרעות הורמונליות הגורמות גם לנשירת שיער. טיפול בבעיה הרפואית לרוב יפתור גם את נשירת השיער. מחלות אוטואימוניות, תסמונת שחלות פוליציסטיות, זיהומי עור ופטרת גורמות גם הן לנשירה הדרגתית, שיכולה להגיע בשלבים המאוחרים של המחלות לנשירה רחבה ומורגשת הרבה יותר. לרוב מדובר בנשירה שחולפת עם הטיפול בבעיה הרפואית.

עוד בנושא שיער דליל - נשים

Skip to content